Jakie koszty mogą zostać uznane za reprezentację przez Urząd Skarbowy?
Ustawodawca decyduje o tym, co może zostać uznane za koszt uzyskania przychodu. Koszty reprezentacyjne, mające na celu budowanie pozytywnego wizerunku firmy nie wliczają się w takie koszty. Jednak przedsiębiorca może odliczyć od nich podatek VAT. Samo zdefiniowanie wydatków reprezentacyjnych i odróżnienie ich od reklamowych może być trudne. Ma to znaczenia zwłaszcza w kontekście reklamy czy upominków. Przeczytaj!
Czym są koszty reprezentacyjne – zasady określania
Co można uznać za koszty reprezentacyjne? Jak podaje przedstawiciel KANCELARII PATENTOWEJ „BOŻYDAR PIOTROWSKI” z Łodzi, chodzi o wydatki przedsiębiorstwa związane z promowaniem wizerunku i pozytywnego obrazu przedsiębiorcy, usługi lub całej firmy. Dawniej uważano, że reprezentacja ma związek z wystawnym charakterem procesu promowania, jednak najnowsze orzeczenia sądowe przeczą dawnemu podejściu.
Dzisiaj wydatki reprezentacyjne mogą przybierać dowolną wręcz formę. Nie ma również znaczenia miejsce ich realizowania. Kluczowe okazuje się jednak to, że nie mogą być spójne z procesami reklamowymi, które można ujmować w kosztach uzyskania przychodu. Kwestia kosztów reprezentacyjnych a reklamowych może nadal być uważana za sporną zwłaszcza w mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie każdy koszt ma znaczenie. W takich sytuacjach kluczowe jest kompetentne biuro księgowe z Łodzi dla rozliczenia Twoich wydatków.
Co może być uznane za działania reprezentacyjne przedsiębiorstwa?
Jak wskazuje definicja umieszczona powyżej, wydatki reprezentacyjne mają na celu poprawę wizerunku podatnika w oczach potencjalnych partnerów biznesowych czy klientów. Co w takim razie może zostać uznane za wydatki reprezentacyjne?
Kolacja biznesowa – to klasyczny przykład wydatku reprezentacyjnego. Przedsiębiorca zaprasza kontrahenta na kolację, podczas której omawiane są bliskie obu stronom cele związane z prowadzeniem biznesu.
Upominki bez logo firmy – warto zauważyć, że tego typu gadżety mogą być traktowane jako reklama lub reprezentacja. Jeśli na prezentach pojawia się na trwale logo firmy, jest to reklama. Natomiast upominek pozbawiony takiego oznaczenia (nawet produkowany przez przedsiębiorcę) jest formą reprezentacji.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana