Typowe usterki i sposoby naprawy silników elektrycznych
Silniki elektryczne są wykorzystywane do napędzania wielu maszyn pracujących w przedsiębiorstwach usługowych i zakładach produkcyjnych. Wymiana uszkodzonego silnika zazwyczaj stanowi duży wydatek lub jest po prostu niemożliwa z powodu obecnych braków na rynku. Dlatego też wielu właścicieli decyduje się na przeprowadzenie naprawy, co często okazuje się jedynym możliwym rozwiązaniem.
Typowe usterki silnika elektrycznego
Silniki elektryczne w czasie ich eksploatowania mogą ulegać uszkodzeniom. Do najczęstszych przyczyn awarii zalicza się przegrzanie uzwojenia na skutek awarii mechanicznych, przepalenie cewek spowodowane zanikiem jednej fazy lub po prostu zawilgocenie czy zalanie urządzenia. Oczywistą przyczyną spalenia silnika jest brak wymaganych przez Producenta przeglądów. Te problemy związane z silnikami kwalifikują je do całkowitego przezwojenia. Podczas przezwajania silnika elektrycznego należy sprawdzić dodatkowo:
zużycie wału silnika
prawidłowość wymiarów gniazd tarcz łożyskowych
stopień zużycia tabliczki zaciskowej
Przed podjęciem decyzji o naprawie silnika elektrycznego koniecznie trzeba dobrze przeanalizować opłacalność całej inwestycji. Zazwyczaj jednak, dzięki wykorzystaniu współczesnych komponentów, można skutecznie naprawić uszkodzone urządzenie. Regeneracja silnika elektrycznego to zazwyczaj bardziej ekonomiczne rozwiązanie, niż zakup nowego modelu. Ważne, by wykorzystać do tego części wymienne od sprawdzonych i certyfikowanych producentów.
Przezwojenie — sposób naprawy silnika elektrycznego
W sytuacji, gdy silnik jest spalony, zazwyczaj wymianie podlega całe uzwojenie. Taką czynność określa się jako przezwajanie silników elektrycznych. W niektórych sytuacjach bardziej opłacalne okazuje się wymienienie uszkodzonych części. Przeprowadzenie naprawy lub przezwajanie warto zlecić profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w wykonywaniu takich czynności. Po pomoc można zwrócić się np. do ekspertów z firmy STALKOL.
Ważne, by wyjęcie uszkodzonego uzwojenia zostało wykonane w taki sposób, by nie uszkodzić rdzenia silnika. Niepoprawne przeprowadzenie tej czynności może skutkować nawet całkowitym unieruchomieniem napędu.
Czas trwania naprawy silnika elektrycznego w dużej mierze zależy od jego mocy. Warto pamiętać, że najtrudniejszym do regeneracji elementem silników prądu stałego jest wirnik, który powinien zostać wyważony. Po regeneracji uzwojenie wymaga impregnacji, co warunkuje późniejsze suszenie. Długość całego procesu zależy także od tego, czy inne uszkodzone części obudowy silnika są wymieniane na nowe, czy regenerowane.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana