Formy uproszczonej księgowości i ich charakterystyka
Prowadzenie rozliczeń z Urzędem Skarbowym to obowiązek każdego, nawet małego przedsiębiorstwa. Istnieją dwie podstawowe formy. Jest to księgowość pełna oraz uproszczona. Księgowość uproszczona znacznie różni się od tej pełnej i nie każda firma może przyjąć taki sposób rozliczeń. Warto wiedzieć czym jest i kiedy firma może stosować uproszczoną księgowość.
Czym jest księgowość uproszczona?
Księgowość to ewidencjonowanie zdarzeń finansowych dotyczących działalności danej firmy. W przypadku księgowości uproszczonej obowiązkowe jest rejestrowanie tylko podstawowych zdarzeń finansowych. Dzięki temu rozliczanie z Urzędem Skarbowym jest proste. Podstawą w prowadzeniu jest podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów lub ewidencja przychodów. Zazwyczaj większość przedsiębiorców usługi księgowe i prowadzenie rozliczeń zleca doświadczonym biurom rachunkowym takim, jak ABM Consulting. Takie rozwiązanie jest niezwykle wygodne i pozwala na uniknięcie błędów podczas samodzielnego rozliczania się.
Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów – czym jest?
Jedną z podstawowych form księgowości uproszczonej jest Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów – PKPiR. W księdze tej zapisuje się wszelkie wydatki oraz przychody, jakie związane są z działalnością danego przedsiębiorstwa. Co jest istotne, muszą się w niej znaleźć wszystkie zdarzenia finansowe mające miejsce od początku działalności firmy. Dlatego Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów musi zostać założona z dniem otwarcia lub 1 stycznia w roku podatkowym. Dodatkowo prowadzenie PKPiR należy zgłosić w odpowiednim dla miejsca zamieszkania podatnika Urzędzie Skarbowym. Mimo tych formalności jest to znacznie prostszy sposób rozliczeń niż księgowość pełna.
Jakie są inne formy uproszczonej księgowości?
Poza Podatkową Księgą Przychodów i Rozchodów przedsiębiorstwa mogące prowadzić księgowość uproszczoną mają do wyboru jeszcze dwie formy rozliczeń. Jest to karta podatkowa oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Karta podatkowa polega na opłaceniu zryczałtowanego podatku, którego wysokość nie zależy od uzyskanego dochodu. Dodatkowo przedsiębiorca mający możliwość posiadania karty podatkowej nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji finansowej. Z kolei forma rozliczeń, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych polega na zarejestrowaniu tylko przychodów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana