Co wyróżnia dobrych producentów oleju?
Olej olejowi nie równy, a decydująca zawsze jest jakość. Dobry producent olejów wykorzystuje wyłącznie surowce najwyższej jakości i przestrzega surowych zasad higieny oraz norm określających wymogi dla producentów żywności. Co więcej, aby olej spożywczy wykazywał pożądane właściwości, nasiona muszą być wartościowe i pochodzić od sprawdzonych dostawców.
Dobry producent korzysta z nasion pochodzących z wyspecjalizowanych upraw
Na jakość finalnego wyrobu, jakim jest olej spożywczy, decydujący wpływ ma gatunek nasion. Dobry producent oleju korzysta z usług certyfikowanych dystrybutorów, którzy dostarczają nasiona z wyspecjalizowanych upraw, a w przypadku olejów BIO nasiona muszą pochodzić z upraw ekologicznych. Surowiec musi być czysty i pozbawiony wad, dlatego każda partia powinna być sprawdzana przed rozpoczęciem produkcji i wycofana w razie stwierdzenia defektów. Coraz więcej producentów nie dopuszcza do produkcji oleju roślin GMO.
Technologia produkcji oleju
Kolejnym ważnym czynnikiem jest technologia produkcji, a dokładnie przestrzeganie restrykcyjnych norm i parametrów wytwarzania olejów. Zasadniczo oleje powstają w wyniku tłoczenia, a podczas procesu kluczową rolę odgrywa temperatura, która nie może przekraczać poziomu 40 stopni. W przeciwnym wypadku nasiona tracą cenne właściwości, co wpływa na jakość oleju. Najlepsze oleje cechują się niemal identycznymi właściwościami jak nasiona roślin, z których są wyprodukowane — mowa o olejach extra vergine. Oleje rzepakowe i słonecznikowe wytwarza ERJOX — producent oleju spożywczego. Oprócz tłoczenia na zimno wykorzystywana jest metoda rafinacji, czyli ekstrakcji środkami chemicznymi w wysokich temperaturach, dzięki czemu usuwane są zanieczyszczenia i niebezpieczne dla zdrowia składniki, na przykład metale ciężkie. Olej rafinowany jest odporny na działanie wysokich temperatur, a więc w trakcie smażenia nie wydziela szkodliwych związków chemicznych.
Dystrybucja oleju
Końcowymi etapami produkcji jest konfekcjonowanie i dystrybucja oleju spożywczego. Olej rozlewany jest w rozlewniach, a następnie etykietowany i banderolowany oraz pakowany w opakowaniach zbiorczych. Wbrew pozorom jest to bardzo ważny etap, ponieważ opakowanie pozwala zachować pierwotne właściwości produktu w całym łańcuchu dostaw.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana