Zastosowanie blach w branży stoczniowej
Blachy wykonane z różnych tworzyw to niezwykle wszechstronne elementy, które są często wykorzystywane w rozmaitych gałęziach przemysłu. Ze względu na swoje szczególne właściwości znajdują one zastosowanie nie tylko w branży budowlanej, ale też maszynowej i motoryzacyjnej, a nawet zajmującej się produkcją statków. Wyjaśniamy, do jakich celów blach używa się w przemyśle stoczniowym.
Rodzaje i właściwości blach
Istnieje wiele rodzajów blach, w tym przede wszystkim blachy ocynkowane, gorącowalcowane i zimnowalcowane. Blachy gorącowalcowane przeznaczone są do budowy maszyn, kontenerów i stalowych konstrukcji. Nie są to blachy najwyższej jakości, a ich główną zaletą jest wysoka estetyka wykonania. Znacznie większą trwałością wykazują się blachy zimnowalcowane powstające w oparciu o blachy gorącowalcowane. Wszystkie wymienione typy blach dostępne są w ofercie hurtowni stali Presto-Stal.
Blachy zazwyczaj produkuje się ze stali, aluminium i mosiądzu, czyli stopu miedzi i cynku. Aluminium pozbawione domieszek nie jest szczególnie wytrzymałe, dlatego do zwiększenia jego trwałości wykorzystuje się stopy. Atutem blach mosiężnych oraz stalowych blach ocynkowanych jest to, że są nie tylko odporne na uszkodzenia, ale też korozję i działanie wilgoci. Dodatkowo blachy mosiężne wykazują odporność na skrajne temperatury. Stal natomiast słynie z tego, że jest materiałem plastycznym, a więc takim, który łatwo można obrabiać i formować, by dopasować go do konkretnych potrzeb w przemyśle.
W jaki sposób wykorzystuje się blachy w branży stoczniowej?
Odporność na uszkodzenia mechaniczne, skoki temperatur oraz oddziaływanie wody sprawiają, że blachy są często stosowane w przemyśle stoczniowym oraz okrętowym do budowy statków, w tym poszczególnych ich elementów, takich jak kadłuby. Ochrona przed korozją ma szczególnie znaczenie w przypadku zbiornikowców.
Istnieje specjalny rodzaj blachy stalowej o szczególnie wysokiej wytrzymałości TMCP, co zawdzięcza poddawaniu jej obróbce termomechanicznej. Dzięki nowej technologii stal ta odznacza się o wiele wyższą wytrzymałością na rozciąganie i można z jej użyciem budować większe statki. Umożliwia to uzyskanie znacznie wyższej wydajności podczas produkowania statków. Nowych blach stalowych nie trzeba podgrzewać przed spawaniem, co obniża koszty i czas wykonywania produkcji, ponieważ samo spawanie trwa krócej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana