Artykuł sponsorowany

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

Zasady rachunkowości powstały na podstawie przepisów prawa. Są powszechnie stosowane w celu legalnego prowadzenia ewidencji, której podstawę stanowią księgi rachunkowe. Uniwersalne zasady są stosowane nie tylko w Polsce, ponieważ mają globalny charakter. Ich znajomość pozwala zrozumieć istotę księgowości w firmie, z należytą dbałością podchodzić do obowiązków skarbowych. Warto poznać też kilka zasad nadrzędnych i podrzędnych.

3 uniwersalne zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych

  1. Zasada dwustronnego zapisu

Zasada dwustronnego zapisu oznacza w praktyce, że każde zdarzenie gospodarcze powinno być ujęte co najmniej na dwóch kontach syntetycznych, zarówno po stronie pasywów, jak i aktywów. W efekcie po stronie Winien i Ma będą widniały te same kwoty. To oznacza, że będzie zachowana równowaga bilansowa, czyli suma wartości majątku będzie równa sumie wartości źródeł ich finansowania. Sprawowanie nadzoru nad rzetelnością zapisów warto powierzyć doświadczonym księgowym, np. z Tax Libris, którzy zadbają o skrupulatność rozliczeń i wypełnienie niezbędnych formalności.

  1. Zasada podmiotowości

Zgodnie z tą zasadą ewidencja ksiąg rachunkowych powinna być prowadzona przez jednostkę gospodarczą oznaczoną nazwą oraz wyodrębnioną w sensie majątkowym, organizacyjnym, prawnym. Konkretna transakcja może zostać zaksięgowana tylko w jednej jednostce.

  1. Zasada periodyzacji

To zasada tzw. okresowych sprawozdań finansowych. Zgodnie z nią dokonywane operacje powinny być kategoryzowane pod względem okresu, w którym zostały przeprowadzone. Okres sprawowania działalności można podzielić na przedziały czasowe, takie jak np. miesiąc, kwartał, w których miały miejsce operacje.

Zasady nadrzędne i podrzędne prowadzenia ksiąg rachunkowych

Poza uniwersalnymi zasadami wyróżnia się także zasady nadrzędne, czyli m.in.:

  • zasadę ciągłości – zgodnie z nią we wszystkich kolejnych latach prowadzenia działalności należy stosować ustalone przez przedsiębiorstwo wytyczne dotyczące ksiąg rachunkowych, w tym także ksiąg handlowych;

  • zasadę istotności – w księgach należy umieszczać dane mające istotne znaczenie dla sytuacji finansowej firmy.

Do zasad podrzędnych należą m.in. reguły dotyczące bezstronności, terminowości oraz zrozumiałości ksiąg rachunkowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.