Zalety pracy kelnera
Na sukces restauracji składa się kilka czynników. Oprócz umiejętności kucharzy, ogromne znaczenie ma profesjonalna obsługa gości. Dlatego zawód kelnera wymaga odpowiednich predyspozycji, umiejętności i przestrzegania kilku nadrzędnych zasad. Poniżej artykuł o specyfice i zaletach pracy kelnera.
Jakie są podstawowe obowiązki kelnera?
Wiadomo, że do podstawowych zadań kelnera należy przyjmowanie zamówień, podawanie posiłków i rozliczanie rachunków. Ale to tylko „jazda obowiązkowa”. I choć nieprofesjonalne wykonywanie tych czynności może zepsuć reputację lokalu, od kelnera zależy dużo więcej. Musi on być w jakiejś mierze gospodarzem i nienatrętnym asystentem gości, ich doradcą w kwestiach kulinarnych, a także innych, mających wpływ na zadowolenie z restauracji. Jest ważne, aby kelner doskonale znał aktualną kartę dań i potrafił scharakteryzować każde z nich. Pamiętać jednak należy, że pozostaje on częścią zespołu, co wymaga koordynacji oraz współpracy z innymi pracownikami restauracji. To umiejętności, które zdobyć można praktykując pod okiem doświadczonych kelnerów lub podczas szkoleń kelnerskich. Ponieważ przydają się także na innych polach, możliwość ich opanowania to jedna z ważnych zalet pracy kelnera.
Jakie umiejętności mają wpływ na dobrą ocenę pracy kelnera?
W myśl zasad zawodu, dobry kelner powinien od pierwszego kontaktu budzić zaufanie, tzn. być otwarty i komunikatywny, lecz nie natarczywy. Cenna jest też umiejętność przewidywania życzeń i potrzeb gości bez ciągłego ich wypytywania, tak aby nie wywoływać irytacji lub skrępowania. Z tego powodu niezbędne są w tym zawodzie takt, cierpliwość i kultura osobista. Żeby osiągnąć odpowiedni poziom kompetencji, warto podnosić swoje umiejętności, uczestnicząc w kursach kelnerskich, prowadzonych przez mistrzów tego zawodu, takich jak Piotr Borecki, założyciel firmy B&K.
Ponadto dodatkową zaletą pracy kelnera jest możliwość doskonalenia znajomości języków obcych, wśród których szczególnie ważne są angielski, niemiecki i francuski – przekłada się to często na jeden z najważniejszych benefitów, czyli zarobki. Jest oczywiste, że wchodzące w ich skład napiwki od zadowolonych klientów są wymierną, indywidualną nagrodą za wysoki standard obsługi kelnerskiej oraz potwierdzeniem satysfakcji z pobytu w lokalu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana