W jakim celu wykonuje się pomiary hałasu dla dróg i linii kolejowych?
Stan środowiska ma duże znaczenie dla dobrostanu ludzi oraz ich zdrowia. Wśród czynników, które mogą mieć na niekorzystny wpływ, znajduje się przede wszystkim duże natężenie hałasu. W razie przekroczenia obowiązujących norm konieczne będzie zastosowanie rozwiązań, które mogą przed nim skutecznie chronić, np. przez budowę ekranów. Do sprawdzenia, czy emisje hałasu są bezpieczne, niezbędne będzie prowadzenie specjalnego monitoringu.
Czym jest hałas i z czego wynika jego szkodliwość?
Hałas definiuje się jako niepożądane lub szkodliwe dźwięki, które są spowodowane działalnością człowieka. Jego źródłem może być przemysł, a także transport – lotnictwo czy ruch kołowy odbywający się na drogach lub torach kolejowych. Hałas jest czynnikiem oddziałującym negatywnie zarówno na środowisko naturalne, jak i na ludzi przebywających w miejscach, gdzie jego emisja utrzymuje się na szczególnie wysokim poziomie. Duże natężenie hałasu prowadzi do pogorszenia się stanu zdrowia – może on następować stopniowo, jeżeli źródła znajdują się stosunkowo daleko lub gwałtownie, powodując w niektórych przypadkach urazy z trwałym uszkodzeniem słuchu włącznie. Nawet mniejsza ilość niepożądanych dźwięków nie będzie jednak obojętna, wywołując obniżenie nastroju, poczucie chronicznego zmęczenia czy kłopoty z koncentracją. Z uwagi na obowiązujące przepisy tj. m.in. Rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku w wielu miejscach konieczne jest wykonywanie badań hałasu, które pozwalają na zweryfikowanie, czy nie zostały przekroczone określone dla nich normy.
Jakie są normy dla hałasu komunikacyjnego?
Wśród różnych źródeł dźwięków zagrażających otoczeniu szczególnie uciążliwy może być hałas pochodzący od dróg oraz linii kolejowych i tramwajowych. Dopuszczalne poziomy hałasu w ich pobliżu dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, a także służącej czasowemu pobytowi dzieci i młodzieży, jak również domów opieki społecznej oraz szpitali wynoszą 61 dB w przedziale 16-godzinnym, a 56 dB dla przedziału 8-godzinnego. W przypadku zabudowy wielorodzinnej oraz obiektów zamieszkania zbiorowego, zabudowy zagrodowej oraz terenów rekreacyjno-wypoczynkowych, jak również mieszkaniowo-usługowych wartości te wynoszą odpowiednio 65 dB i 56 dB. W strefach podmiejskich może to być do 68 dB oraz 60 dB.
Prowadzenie monitoringu hałasu komunikacyjnego wymaga ścisłego przestrzegania procedur badawczych oraz posługiwania się odpowiednim sprzętem. Firmą, która ma potrzebne kompetencje w tym zakresie, jest EKOLAB, mająca akredytację Polskiego Centrum Akredytacji o nr AB 869.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana