Transport towarów ADR, a regulacje prawne
Transportowanie towarów ADR to dość skomplikowane przedsięwzięcie, gdyż produkty te uznawane są za niebezpieczne. Na przestrzeni lat stworzono więc szereg regulacji prawnych, które określają sposób postępowania z tego typu ładunkami. W tym artykule sprawdzamy co dokładnie zawierają wspomniane przepisy, wyjaśnimy też, jakie konkretnie towary im podlegają.
Co zaliczamy do towarów ADR?
By odpowiedzieć na tak postawione pytanie, najlepiej będzie skorzystać z przyjętej klasyfikacji tego typu produktów. Obejmuje ona dziewięć kategorii, a każda odnosi się do innego rodzaju zagrożenia. Odczytując oznaczenie klasy, można wybrać, chociażby optymalny środek transportu, metodę pakowania, a także uwzględnić szczególne zasady postępowania podczas załadunku czy rozładunku. Dla przykładu klasa pierwsza to materiały wybuchowe, w trzeciej znajdziemy ciecze łatwopalne, natomiast pod numerem siódmym sklasyfikowano materiały promieniotwórcze. Jedną z ciekawszych bez wątpienia jest klasa dziewiąta, gdyż w jej skład wchodzi ogromna liczba potencjalnych ładunków. Umieszczono w niej bowiem wszystko to, czego nie można było zaliczyć do żadnej innej grupy. W tym miejscu warto zauważyć, że za odpowiednie zaklasyfikowanie towaru nie odpowiada przewoźnik, ale robi to producent, importer bądź nadawca przesyłki. Firma świadcząca usługi przewozu ADR działa już w oparciu o te informacje, dlatego odpowiednie etykietowanie na samym początku ma niebagatelne znaczenie.
Jakie przepisy regulują transport ADR?
Bez wątpienia kluczowym aktem jest tu umowa ADR, sporządzona w Genewie, pod koniec 1957. roku. By sprostać postępowi technologicznemu uległa ona wielu modyfikacjom, wprowadzanym regularnie co dwa lata. Znacznie zwiększyła się też ilość państw ją ratyfikujących, a dziś jest to swego rodzaju kodeks definiujący zasady postępowania z groźnymi materiałami. Dodatkowo mamy szereg przepisów krajowych, z czego najistotniejszy to ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych. Na jej podstawie każdy przedsiębiorca odpowiedzialny za przewóz ADR, na przykład firma transportowa Maximus z Poznania, ma obowiązek zatrudnienia co najmniej jednego doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu omawianych towarów. Osoba taka musi posiadać wyższe wykształcenie, a także przejść niezbędny kurs, który kończy się egzaminem. Co ciekawe, szkolenia i certyfikaty nie omijają również kierowców odpowiedzialnych za transport ładunku. Same uprawnienia są przy tym wydawane na czas określony, po czym trzeba uzupełnić wiedzę na kursie doszkalającym.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana