Jakie są rodzaje centralnych układów smarowania?
We wszystkich maszynach i urządzeniach stosowane są elementy ruchome, których przemieszczanie się powoduje powstawanie tarcia, które prowadzi do przyspieszonego zużycia ciernego powierzchni, generując opory wywołujące nierzadko znaczne straty energii, a także wytwarzając spore ilości, ciepła. Sposobem na wyeliminowanie jego następstw okazuje się używanie środków smarnych, które mogą być dystrybuowane układami centralnego smarowania.
Czym są układy centralnego smarowania i w jaki sposób działają?
Niezawodnym sposobem ograniczania tarcia, a przez to przedłużania żywotności maszyn i urządzeń oraz redukowania kosztów ich eksploatacji przez zmniejszanie awaryjności jest wprowadzanie środka smarnego. Tradycyjne metody jego rozprowadzania np. użycie kalamitek i smarownic są mało wydajne w przypadku sprzętu o większej złożoności, ponieważ zwykle wymagają manualnej obsługi wielu punktów smarowania, co jest pracochłonne i drogie, a często również pociąga za sobą konieczność unieruchamiania smarowanego mechanizmu. Rozwiązaniem, które eliminuje takie niedogodności, jest zastosowanie centralnego smarowania. W Krakowie systemy tego rodzaju oferuje firma Vento. Urządzenia tego rodzaju samoczynnie doprowadzają smar lub olej do węzłów tarcia, wykorzystując w tym celu instalację składającą się z jednego lub kilku zbiorników środka smarnego, pomp z odpowiednimi sterownikami, rozdzielaczy kierujących podawane substancje do właściwych części układu oraz dozowniki, dawkujące je między przemieszczające się względem siebie elementy. Niezbędnym komponentem infrastruktury o takim przeznaczeniu okażą się też przewody miedziane lub niekiedy wykonane z elastycznego tworzywa sztucznego.
Odmiany układów centralnego smarowania
Układy centralnego smarowania oferowane m.in. przez firmę Vento z Krakowa są dopasowywane do ilości występujących w danej maszynie punktów tarcia. W zależności od specyfiki urządzenia wybiera się systemy o rozmaitej architekturze i sposobie działania. Mogą to być instalacje jednoliniowe lub dwuliniowe, a także progresywne. Korzysta się ponadto z rozwiązań hybrydowych tj. np. liniowo-progresywnych. Można też spotkać układy natryskowe, impulsowe oraz obiegowe, przydatne tam, gdzie środek smarny pełni również funkcję chłodziwa, odbierając nadmiar ciepła.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana