Jak przeprowadzić proces regeneracji zabytkowego silnika?
Silnik jest sercem samochodu. Bez sprawnej jednostki napędowej auto, które zostało stworzone po to, aby się przemieszczać, jest unieruchomione i może jedynie kurzyć się w garażu. Kupując stary samochód, trzeba liczyć się z tym, że konieczne będzie przeprowadzenie kompleksowej renowacji całego pojazdu. Najważniejszym punktem jest wtedy przywrócenie silnikowi dawnej sprawności, co jest możliwe dzięki regeneracji silników zabytkowych.
Na czym dokładnie polega regeneracja silnika zabytkowego?
Regeneracja, czyli innymi słowy, remont generalny silnika zabytkowego obejmuje szereg czynności, które mają na celu przywrócenie całkowitej sprawności jednostce napędowej. Proces ten jest niezwykle złożony. Podczas regeneracji silników zabytkowych oceniany jest stan poszczególnych części i podzespołów silnika, a następnie przeprowadzana jest ich naprawa. Fachowcy zajmują się więc: głowicami samochodowymi, wałami korbowymi, korbowodami, głowicami, tłokami, pierścieniami, zworami, panewkami, blokami silnika i tulejami cylindrowymi. Stare modele silników były konstruowane inaczej niż współczesne. Ich budowa umożliwiała w razie konieczności regenerację lub wymianę każdego zużytego elementu.
Regenerację zabytkowego silnika rozpoczyna się od demontażu silnika i dokładnego oczyszczenia wszystkich jego elementów z brudu, smaru oraz pozostałych zanieczyszczeń. Czyste części są oglądane przez specjalistów, a ich stan jest oceniany. Na tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące tego, które z nich kwalifikują się do regeneracji. Następnym krokiem jest odpowiednia obróbka mechaniczna poszczególnych części i podzespołów. W zależności od potrzeby wykonywana jest:
• naprawa głowic (np. usunięcie zerwanych świec żarowych, wyciąganie zapieczonych wtrysków, spawanie pękniętych głowic, planowanie ich powierzchni, regeneracja prowadnic zaworowych, szlifowanie i dorabianie zaworów czy naprawa gwintów),
• naprawa bloków oraz tulei cylindrowych (np. szlifowanie cylindrów, które obejmuje ich roztaczanie i honowanie, wymiana tulei cylindrowych, planowanie powierzchni, osiowanie łoża pod wał korbowy, czyli jego wytaczanie i honowanie, wytaczanie panewek pod wał rozrządu czy napawanie ubytków lub spawanie pęknięć).
Fachowcy przeprowadzający regenerację zabytkowego silnika oceniają, czy poszczególne jego elementy wymagają obróbki mechanicznej, czy trzeba wymienić je na nowe. Decydując się na szlifowanie tulei cylindrów, należy je najpierw powiększyć o określoną wartość. Ich średnice po kolejnych remontach muszą być podawane z dokładnością do setnych części milimetra, aby móc dobrać do nich odpowiednie tłoki i pierścienie. Wymiary czopów poddanych regeneracji również się zmieniają - ich średnice stają się mniejsze. Ważne jest więc precyzyjne określenie ich aktualnych wymiarów, aby móc dopasować do nich właściwe panewki.
Komu zlecić regenerację silnika zabytkowego?
Ze względu na skomplikowaną naturę procesu regeneracji jednostek zabytkowych, nie należy się jej podejmować na własną rękę ani zlecać przypadkowym mechanikom samochodowym. Regeneracja powinna być przeprowadzona przez wyspecjalizowaną w remontach generalnych silników firmę taką jak, np. firma Jurgal z Mikołowa. Aby regeneracja była skuteczna, a silnik odzyskał dawną sprawność, niezbędne jest bowiem posiadanie odpowiednich narzędzi, maszyn (np. honownicy przemysłowej czy wytaczarki), części zamiennych oraz wiedzy i doświadczenia. Tylko usługa przeprowadzona przez fachowców z prawdziwego zdarzenia daje gwarancję niezawodności. Dzięki profesjonalnej regeneracji silnika zabytkowe auto będzie mogło ponownie wyjechać na ulice!
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana