Czym różni się sól drogowa od soli kuchennej?
Jednym z popularnie stosowanych sposobów, aby zminimalizować negatywne skutki oblodzenia, jest wysypanie powierzchni solą drogową. Warto sprawdzić, czym różni się od soli kuchennej. Dlaczego jedna z nich jest stosowana przemysłowo, natomiast druga nadaje się do spożycia? Z pewnością skład obu tych substancji dostarczy odpowiedź na to pytanie. Dowiedz się, co odróżnia sól drogową od tej, którą znajdziesz w kuchni.
Sól drogowa, czyli jaka?
Sól drogowa, jaką można znaleźć zimą na asfalcie, to chlorek sodu wzbogacony o żelazocyjanek potasowy. Ponadto można w niej znaleźć także elementy nierozpuszczalne w wodzie takie jak:
żwir,
kreda,
piach.
Dzięki temu sól drogowa się nie zbryla i zapewnia większe tarcie na drodze. Do podsypywania asfaltu można używać zarówno soli kamiennej, jak i wypadowej. Jest to produkt należący do chemii przemysłowej, który można znaleźć w specjalistycznych sklepach, takich jak Hurtownia Chemiczna TOMCHEM. Warto pamiętać, że sól drogowa nie nadaje się do spożycia, gdyż jest zanieczyszczona.
Różnice pomiędzy solą drogową a kuchenną
Po wyjaśnieniu, czym jest sól drogowa, można sprawdzić, jakie są różnicę pomiędzy tą stosowaną, jako chemia przemysłowa, a przyprawą kuchenną. Sól przemysłową od spożywczej odróżnia:
skład – sól kuchenna to w przeważającej większości, bo aż w 99%, chlorek sodu, natomiast produkt stosowany do posypywania zamarzniętego asfaltu jest zanieczyszczony,
kolor – zwykła sól kuchenna ma jasny i jednolity kolor, chyba że jest bardziej nasycona minerałami, to wtedy można zaobserwować zabarwienie np. niebieskie czy różowe. Natomiast drogowa występuje w różnych odcieniach bieli i szarości,
rozmiar – zazwyczaj sól spożywcza ma formę miału, natomiast przemysłowa ma niejednorodne, większe kryształy.
To trzy podstawowe różnice pomiędzy solą kuchenną a przemysłową.
Jak działa sól drogowa?
Jak to się dzieje, że wysypana na śnieg czy lód sól drogowa roztapia je i poprawia właściwości jezdne? Otóż substancja wchodzi w reakcję z wodą, przez co dochodzi do rozpadu atomów sodu i chloru. Na skutek tego zjawiska następuje rozsadzanie zamarzniętej wody. Do tego zawarte w soli drogowej substancje nierozpuszczane w wodzie mają na celu poprawienie tarcia na drodze. Dzięki temu, mimo że śnieg czy lód się roztopiły na drodze tworząc błoto, to sól poprawia możliwości jezdne. Warto jednak pamiętać, że nie w każdych warunkach chlorek sodu przeznaczony do celów przemysłowych, spełni swoje zadanie. Jeśli temperatura spadnie poniżej -20°C, to zwykła sól drogowa nie zadziała.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana