Czym jest przekładnia hydrodynamiczna?
Aby praca jakiegokolwiek pojazdu mechanicznego była możliwa, musi dojść do współdziałania wielu elementów. Jednym z nich jest przekładnia hydrodynamiczna, będąca częścią napędu hydrokinetycznego różnego typu pojazdów, w tym także wózków widłowych. Z naszego artykułu dowiesz się, jaka jest dokładana zasada działania przekładni hydrodynamicznej.
Działanie przekładni hydrodynamicznej
Przekładnia hydrodynamiczna nazywana jest inaczej przekładnią hydrokinetyczną lub zmiennikiem momentu. Jest to urządzenie, które zmienia moment obrotowy do ok. trzech razy, m.in. w zależności od wielkości i kształtu łopatek. Jej najważniejszym zadaniem jest przenoszenie energii mechanicznej z silnika.
Kiedy silnik rozpoczyna swoją pracę, przekazuje napęd na wirnik pompy, doprowadzając tym samym do jego obracania się. W wyniku tego działania powstaje siła odśrodkowa, która odpowiada za wyrzucanie oleju znajdującego się w kanałach między łopatkami turbiny, a tym samym powoduje także obracanie się łopatek. Dzięki temu, że mają one specyficzny, zwężający się do wewnątrz kształt, działa na nie coraz większa energia kinetyczna, olej zaś zmienia ją na energię mechaniczną. Jako że wyrzucony olej przebiega niewielką odległość i uderza w wirnik turbiny, stanowiący część połączoną ze skrzynią biegów, ten zaczyna się kręcić, przekazując napęd przez wał na skrzynię biegów.
Największe przełożenie w przekładniach hydrodynamicznych powstaje wtedy, kiedy maszyna praktycznie stoi w miejscu lub rusza z urobkiem, czyli gdy jak najwięcej niewykorzystanej energii kinetycznej wraca przez wirnik kierownicy do wirnika pompy, łączy się ze świeżą energią i ponownie uderza w łopatki wirnika turbiny.
Znaczenie kierownicy w przekładni hydrodynamicznej
Prawidłowe działanie mechanizmu nie byłoby możliwe, gdyby nie nieodłączny element przekładni, jakim jest kierownica. To właśnie ona odpowiada za przełożenie. O to, dlaczego ma tak istotne znaczenie dla pracy całej przekładni hydrodynamicznej, zapytaliśmy przedstawiciela firmy Inicjatywa Północno Zachodnia PW ze Szczecina, będącej dystrybutorem wysokiej jakości części do wózków widłowych.
Kierownica znajduje się w centralnym położeniu przekładni, a jej celem jest kierowanie oleju niezużytego z powrotem do wirnika pompy. Kiedy olej nie jest wykorzystywany przez wirnik turbiny z powodu zbyt dużego obciążenia w układzie jazdy, to właśnie ona ma za zadanie przekazać go do wirnika pompy. W ten sposób energia kinetyczna cały czas się sumuje i powstaje nawet trzy razy większe przełożenie, wyjaśnia nasz rozmówca.
Podsumowując, przekładnia hydrodynamiczna to ważny element napędu hydrokinetycznego w wózku widłowym, dzięki któremu możliwe jest efektywne przenoszenie energii mechanicznej z silnika.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana