Budowa i działanie silnika zaburtowego
Silnik zaburtowy to podstawowy lub dodatkowy napęd wielu łodzi. Stanowi m.in. element wyposażenia łodzi motorowych i pontonów, gwarantując możliwość sprawnego przemieszczania się po zbiornikach wodnych, a także zmiany kierunku. Ogólna budowa większości silników zaburtowych jest podobna. Różnice widoczne są w mechanizmie ich działania, bo możemy korzystać zarówno z elektrycznych, jak i spalinowych silników zaburtowych.
Ogólna budowa silnika zaburtowego - co kryje się pod pokrywą?
Silnik zaburtowy musi być właściwie zabezpieczony przed zalaniem na skutek korzystania z motorówki, jachtu lub innych jednostek pływających. W tym celu stosuje się obudowę, której poszczególne elementy są dobrze uszczelnione, co pozwala zapobiec poważnym usterkom. Pod obudową znajduje się silnik właściwy, który odpowiada za napęd. Na rynku dostępne są napędy spalinowe i elektryczne, dzięki czemu mamy do wyboru mniej i bardziej ekonomiczne oraz ekologiczne rozwiązania. Serwis, diagnostykę, silniki do łodzi, a także oryginalne części do silników stacjonarnych oraz zaburtowych, oferuje m.in. firma ITA MARINE. Współpracując z profesjonalistami, możemy wybrać silnik zaburtowy, który zostanie precyzyjnie dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb.
Silnik właściwy to nie jedyny element silnika zaburtowego, aby napęd mógł prawidłowo pracować, musi być odpowiednio połączony ze spodziną, w której zamontowana jest śruba napędowa i przekładnia - jest ona odpowiednikiem skrzyni biegów w samochodzie. Do połączenia silnika właściwego oraz spodziny, a także montażu napędu do łodzi, służy korpus silnika, w którym ukryte są m.in. elementy układu napędowego i układu chłodzenia. Na spodzinie znajdują się otwory, które pozwalają na chłodzenie silnika wodą zaburtową, a także rura wydechowa, którą odprowadzane są spaliny.
Każdy silnik zaburtowy działa dzięki typowym także dla innych napędów układom, do których zaliczamy m.in.: układ paliwowy, układ chłodzenia, układ sterowania i układ zapłonowy. W zależności od rodzaju napędu, mamy do czynienia z nieco inną budową silnika zaburtowego.
Silnik zaburtowy elektryczny czy spalinowy?
Zadaniem silnika zaburtowego jest napędzanie łodzi lub jachtu oraz umożliwienie sterowania jednostką pływającą. W przypadku silników spalinowych mamy do czynienia z napędem o większej mocy, a także bezproblemową obsługą - w tym przypadku nie jesteśmy zależni od pojemności akumulatora i musimy jedynie pamiętać o zapasie paliwa, które wlejemy do baku. Silnik zaburtowy spalinowy działa dzięki zmianie energii chemicznej na energię mechaniczną.
Silnik elektryczny zasilany jest z akumulatora, który cechuje się określoną mocą. Zmienia energię elektryczną na energię mechaniczną, co sprawia, że jest rozwiązaniem proekologicznym. Niestety, zapewnia mniejsze osiągi i wymaga częstej zmiany baterii, co może utrudniać cieszenie się przyjemnością korzystania z łodzi.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana